Railsystemen

Railsystemen

Beton
Bij dit systeem worden de kraanbanen en railbanen gemonteerd op een betonnen ondergrond.

Staal
Bij dit systeem worden de railconstructies op een stalen ligger gemonteerd.

Ballast
Dit systeem wordt toegepast op een ballastbed met dwarsliggers van (zwavel) beton, hout of kunststof. Dwarsliggers dienen als stabiele, sterke ondergrond voor de erop te monteren kraanbaan of railbaan.

Speciale railsystemen
Door de jarenlange ervaring kan Bemo Rail tevens op maat gemaakte systemen ontwerpen en leveren.

Bekijk onze railsystemen hieronder.


Kraanbaan op beton

Sommige kraanbanen worden rechtstreeks op het beton aangebracht. Een dergelijke kraanbaan bestaat uit een grote stalen plaat met daarop de spoorstaven en een klembevestiging. Het systeem kan op de juiste hoogte en lengterichting worden afgesteld, waarna het d.m.v. betonboren, verankeren en ondergieten bedrijfgereed is. Dergelijke systemen worden toegepast bij nieuwbouwprojecten, renovatie of uitbreiding.

 

Kraanbaan op beton – continu ondersteund

Een continu ondersteunde kraanbaan kenmerkt zich door rails gemonteerd op een doorlopende stalen onderlegplaat met een doorlopende ondergieting, al dan niet gemonteerd in een betongoot. Dit systeem is zeer geschikt voor hoge dynamische wielbelastingen.

Indien de wielbelasting de helft is van de maximaal toegestane wielbelasting op de rails, bestaat er de mogelijkheid om de stalen onderlegplaat weg te laten. De rails wordt dan door middel van ankerbouten door de railvoet verankerd op beton. Kenmerkend zijn de geboorde gaten in de railvoet en de doorlopende ondergieting. Dit systeem is alleen geschikt voor kraanrails met een brede voet (type A).

Kraanbaan op beton – discontinu ondersteund

Een discontinu ondersteunde kraanbaan kenmerkt zich door rails -al dan niet gemonteerd in een betongoot- op stalen steunplaten of railstoelen, met een hart-op- hart-afstand van ca.500 – 1000 mm.

Elke steunplaat wordt afzonderlijk ondergoten. Railstoelen kunnen direct geïntegreerd met de wapening in het beton worden gegoten. Dit systeem is geschikt wanneer een doorgaande ondersteuning niet noodzakelijk of niet mogelijk is.


Kraanbaan op stalen balk

Kenmerkend voor een kraanbaan op een stalen balk is de rails die veelal bevestigd wordt op profielstaal, met verstelbare klemmen en al dan niet met elastisch onderlegmateriaal. Meestal wordt er bij een dergelijke constructie gebruik gemaakt van lasbare klemplaten, die meestal vooraf op de constructie kunnen worden aangebracht.


Kraanbaan op ballastbed

Het gebruik van een ballastbed zorgt voor stabiliteit, het dempen van de trillingen en voor de afvoer van overtollig regenwater. Als de constructie volledig gevuld is, kunnen de dwarsliggers in hoogte worden uitgelijnd. Met een hydraulische krik wordt de rail in de juiste positie genivelleerd. Met de speciaal door Bemo Rail ontworpen stopmachine wordt de ballast onder elke dwarsligger verdicht.

De voordelen van dit systeem zijn:

Bij reguliere zetting in de ondergrond kan dit eenvoudig worden tegengegaan. Door middel van onderstoppen en regulier onderhoud kan het ballastsysteem gemakkelijk terug worden gebracht naar de gevraagde toleranties.Relatief lage investeringskosten ten opzichte van aanbrengen fundatie van reguliere constructies op beton.

Kraanbaan op betonnen dwarsliggers

Bemo Rail heeft speciaal voor kraanrailconstructies met hoge wielbelastingen een eigen betonnen dwarsligger. De rails wordt gemonteerd op een dwarsligger, met een zware veerklem en een elastische onderlegplaat. De dwarsligger kan zeer nauwkeurig worden aangebracht in een grindbed, op zandcementstabilisatie, of in repak. De gehele railconstructie kan zo nodig worden toegepast in combinatie met verharding (asfalt, betonbeplating of bestrating). Van belang is dat de ondergrond goed is verdicht.

Kraanbaan op houten dwarsliggers

Naast de betonnen dwarsliggers wordt door Bemo Rail gebruik gemaakt van hardhouten dwarsliggers, voorzien van een steunplaat en railbevestigingsmateriaal. Verder wordt het op dezelfde wijze aangebracht als de betonnen dwarsligger.

Kraanbaan op kunststof dwarsliggers

Kunststof kraanbaan-dwarsliggers worden gemaakt van gerecycled plastic, een sterk product met een lange levensduur van ca. 50 jaar. Kunststof wordt al vele jaren wereldwijd toegepast bij bruggen en daarnaast wordt het ook toegepast bij wissels, treinbanen, metro’s, GVB-bedrijven en bij industriële toepassing. Voordeel is de hoge productiecapaciteit, het product is sterk, duurzaam, licht van gewicht, makkelijk en snel te monteren en volledig circulair.


Speciale railsystemen

Door de jarenlange ervaring in railsystemen is Bemo Rail in staat speciale klantgerichte railsystemen te ontwerpen en te leveren.

  • Aardbevingsbestendige constructies
    Waarbij de rails bij overgangsconstructies niet breekt en dus in tact blijft.
  • Kruisingsvelden
    Voor de zware industrie (bijvoorbeeld scheepswerven en windmolenproductie).
  • Railconstructies
    Research-simulatie systemen met hoge tolerantie nauwkeurigheid +/- 0,1mm
  • Raildraagplaten
  • Overgangsstuk t.b.v. scheepsliften

Contact

Heeft u advies nodig of wilt u meer weten over onze producten of diensten?

Bel ons op:
+31 (0) 226 – 42 53 00

U kunt ook dit contactformulier invullen en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.


Vragen?

Bel met onze verkopers

Bel ons via: 0226 - 42 53 00

of contacteer een van de volgende personen

George Nieuwland
Senior Projectmanagement & International Sales
Roeland Hondema
Projectmanagement & International Sales
Adriaan Nagtegaal
Senior Projectmanagement & International Sales
Hugo Neefjes
Projectmanagement & International Sales