50 jaar Bemo Rail – Frans Seignette, Chef Werkplaats
augustus 3, 2020Uitbreiding met assemblage & montage
In 1986 is Bemo Rail naar een pand Waarland gegaan. Daar had Bemo Rail voor het eerst een eigen werkplaats. Dat was een mooie kans om te groeien, door de assemblage en montage van eigen rail- en rangeerproducten in huis te gaan doen.
Frans Seignette, Chef werkplaats
Met enkele jaren werkervaring als tekenaar/constructeur is Frans Seignette een aanwinst voor Bemo Rail. Hij wilde niet meer achter de tekentafel en koos voor een baan als (service)monteur bij Bemo Rail. Nu, bijna 31 jaar later, is Frans Chef Werkplaats en onmisbaar bij Bemo Rail.
Frans: “We blinken als Bemo Rail uit in het neerleggen van kraanrails, met innovatieve oplossingen. We komen er met de opdrachtgever altijd uit. We hebben in al die jaren ontzettend veel kennis opgedaan van hoe we het moeten aanpakken. We streven altijd naar kwaliteit. We bouwen veilige, moderne en gebruiksvriendelijke locomotieven. We zijn continu bezig met verbeteren van de locs, bijvoorbeeld in de afwerking, het besturingssysteem en het tractiecontrolesysteem. Het tractiecontrolesysteem geeft meer controle op remmen en slippen, wat vooral bij besturing op afstand belangrijk is. We innoveren continu met de vraag van de klant mee.”
Frans: “In het begin maakten we vooral trein- of wagonverhaalinstallaties, ook wel lieren genoemd voor het verplaatsen van treinwagons en deden we onderhoud van locomotieven. Op de railafdeling werd er steeds meer werk aangenomen en we gingen ook steeds meer montagewerk doen. In het begin werkte ik ook regelmatig in de buitendienst om klussen af te maken.”
Het Team
Frans: “In de werkplaats werken we met een hardwerkend team van ervaren, goed opgeleide en leergierige jongens. Ik probeer ze altijd zo goed mogelijk te begeleiden naar hun maximale expertiseniveau. Niet alleen met de locs die we bouwen, maar ook met de eigen machines in de werkplaats.
We zijn continu aan het ontwikkelen; zo hebben we bijvoorbeeld de rail onderstopper geautomatiseerd, dit maakt het onderstoppen van de rails voor de jongens van de buitendienst makkelijker en minder zwaar.
Ik ben trots op het team, de nieuwe locs die we bouwen en op de professionele werkplaats hier in Warmenhuizen. We hebben een CNC machine die boort en freest van 12 meter, die heeft niet iedereen. We kunnen grote producten bewerken en daar zijn we ook goed in.“