50 jaar Bemo Rail – Arno Logman, hoofd Rangeerafdeling
mei 1, 2020Arno is samen met Bemo Rail gegroeid, hij is één van de meest trouwe medewerkers, die al bijna 33 jaar zijn vakkennis en kunde inzet voor Bemo Rail.
Hij is in 1986 als stagiair begonnen bij Bemo Rail, tijdens zijn stage heeft hij nog meegebouwd aan de eerste, in onze werkplaats Waarland gebouwde locomotief. In 1987 is Arno in dienst gekomen bij Bemo Rail, als monteur in de werkplaats. In 1992 is hij door de heer Ter Mors gevraagd om op kantoor de werkvoorbereiding van de rangeer op te pakken. Daarvandaan is Arno doorgegroeid naar een positie als manager van de afdeling Rangeertechniek.
Arno: “Mijn tijd bij Bemo zou ik omschrijven als heel gevarieerd en dynamisch, van de 24-jarige monteur die ooit begon bij Bemo ben ik gekomen waar ik nu ben..
En waar Bemo in de huidige markt staat, daar ben ik heel erg trots op! Met succes hebben we ons product geleverd aan een groot deel van de petrochemische, zware industrie en spoorwegen wereldwijd en bedienen we een grote schare van aansprekende bedrijven met onze service en after sales. Men zegt wel eens: ‘Jij zit er al zo lang’, maar let wel: er zijn steeds nieuwe kansen en uitdagingen gekomen en ik heb die dan ook kunnen grijpen.”
Locomotieven
Arno: “De locomotieven die we vandaag de dag bouwen zijn niet meer vergelijkbaar met de locs van vroeger. Wat vooral veranderd is, zijn de ergonomie- en de milieuaspecten. In de basis is de locomotief nog steeds een met veelal dieselmotor aangedreven locomotief die wagons heen en weer duwt. Alleen zie je nu een veel betere toegankelijkheid met veel modernere en functionelere opbouw. Vele malen netter, overzichtelijker en efficiënter dan in de begintijd. Daarnaast zijn de locs nu natuurlijk voorzien van een PLC systeem voor de besturing, ook een groot verschil met de begindagen. De opbouw van de machines is tegenwoordig ook behoorlijk anders, zodat het lassen maar ook de assemblage een stuk efficiënter gaat dan voorheen. Zo blijven we als organisatie innoveren om de locomotieven en lorries efficiënter, duurzamer, kwalitatief beter en milieuvriendelijker te maken.”
“We hebben door de jaren heen wel wat meegemaakt. In 1993 zijn de ‘ontwerpen’ verkocht aan Stork RMO. Het plan was dat Stork RMO de locs verkocht en Bemo de assemblage verzorgde. Daarnaast lag de focus vooral op verhuur en verkoop van gebruikte locomotieven en het onderhouden ervan. De samenwerking met Stork RMO was slechts van korte duur. De bouw van onze Bemo locs is rond 2005 weer opgestart. De eerste ‘tweede generatie’ Bemo locomotieven waren voor Vopak Vlissingen en dat is vervolgens beetje bij beetje steeds meer uitgebreid. Nog steeds is ook het onderhoud een heel belangrijke bezigheid en worden tegenwoordig al meer nieuwe locs geleased door klanten, en dan inclusief het onderhoud. Op dit moment zijn we voor Tata Steel volop bezig met de productie van locomotieven, zowel de rebuild van de GE locomotieven als de blusloco’s voor de kooksfabriek.
Begin jaren ’90 Suriname
Arno Logman: “Een bijzonder project hebben we in de jaren ‘90 gedaan in de jungle van Suriname, ontwikkelingswerk in opdracht van de overheid. We moesten een korjaal overhaalinstallatie installeren voor het dorp Drietabbetje. We zijn daar destijds (volgens de verhalen) met een voormalig drugsvliegtuigje heen gevlogen.” Drietabbetje is een dorpje, gelegen op drie eilandjes in de rivier Tapanahoni in het gelijknamige resort in het oosten van het district Sipaliwini in Suriname. (bron Wikipedia)
Arno Logman: “We hebben daar een lorrie geplaatst die het water in gelierd werd, waarop dan een korjaal zou kunnen varen. In de praktijk werden de goederen uit de korjaal gelost op de lorrie en die werd dan de heuvel op gelierd. Aan de andere kant van de stroomversnelling konden de goederen dan weer in een andere korjaal worden geladen en verder vervoerd. Alles om de stroomversnellingen te kunnen omzeilen en de dorpen voorbij de stroomversnellingen te voorzien van goederen zoals voedsel en brandstof.”
Project voor de Sultan van Brunei, 1996
Arno: “In 1996 hebben we een project gedaan voor de Sultan van Brunei (Brunei Shell LNG), een land in Zuidoost-Azië. Het project betrof twee fasen. Eerst de verlenging van de Jetty met 500m spoorconstructie waarvoor wij railonderdelen hebben geleverd; de rails hebben ze zelf neergelegd. 2e fase was de levering van op maat gemaakte batterij-elektrisch aangedreven Bemo passagierwagens (in ATEX uitvoering). Deze wagens vervoeren de onderhoudsmensen van de fabriek op de wal naar het schip en vice versa. In het schip wordt LNG verladen. Dit over de jetty van inmiddels 4,5 km lang de zee in. Later zijn er nog 2 extra lorries naar Brunei verscheept.”