Hybride locomotief in gebruik genomen bij Tata Steel

Op de website van Tata Steel verscheen onlangs een interessant artikel over het in gebruik nemen van een nieuwe hybride locomotief die hier bij ons door Bemo Rail werd gebouwd.

Een hybride locomotief valt wel te vergelijken met een hybride auto en beschikt naast een verbrandingsmotor over een groot accupakket.

Deze nieuwe generatie is ontworpen om minder storingsgevoelig te zijn en vergt bovendien minder onderhoud. Bovendien kan in de toekomst de overstap naar waterstof eenvoudiger gemaakt worden.

Hoewel de eerste hybride locomotief al in juli werd geleverd, duurde het toch nog enige tijd voordat hij in gebruik kon worden genomen. Dit komt doordat de hybride aandrijving een volledig nieuwe toevoeging is aan het ontwerp.

Hoewel de locomotief er van buiten vrijwel hetzelfde uitziet, is er ‘onder de motorkap’ veel veranderd.

Daarom moesten er verschillende tests worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle systemen goed werkten en eventuele storingsmeldingen correct werden gelogd, om opgelost te kunnen worden.

In totaal worden er door Bemo Rail tien van deze moderne locomotieven voor Tata gebouwd. Wij dragen zorg voor de bouw van de locomotieven, waarbij het frame en de wielstellen worden geleverd door Tata Steel.

Het project kent ook een lokaal voordelige factor. De meeste onderaannemers en toeleveranciers van Bemo Rail zijn in Nederland gevestigd, wat niet alleen de transportkosten vermindert, maar ook bijdraagt aan een kleinere ecologische voetafdruk!

In onderstaande video een indruk van hoe het transport van de loc vanuit onze hal in Warmenhuizen naar Tata Steel in IJmuiden begon >

Deel dit artikel