50 jaar Bemo Rail – Interview Teun Druijf
april 14, 2020Elke week delen we een unieke ‘Bemo ervaring’ van de afgelopen 50 jaar. Als eerste het interview met directeur Teun Druijf.
Op 1 juli 2020 bestaat Bemo Rail officieel 50 jaar. Van een bescheiden handelsbedrijf aan huis, is Bemo Rail in 50 jaar uitgegroeid naar een wereldwijd expert op het gebied van rail- en rangeertechniek.
Directeur Teun Druijf: “Dat gaat natuurlijk niet vanzelf; we zijn als organisatie continu bezig met ontwikkelen en innoveren. Dat Bemo Rail inmiddels bekend staat als deskundige in ons vakgebied, daar zijn we enorm trots op. In 2017 zijn we verkozen tot ondernemer van het jaar, dat was een hele eer. Deze ontwikkelingen en groei waren niet mogelijk geweest zonder onze trouwe medewerkers, van wie er sommigen al meer dan 25 jaar bij ons werken. Met hun vakkennis, expertise en de hardwerkende no-nonsens mentaliteit vormen zij het kloppend hart van Bemo Rail!
We investeren als bedrijf graag in de kennis en kunde van onze mensen. Voor projecten in het buitenland werken we ook regelmatig met de lokale bevolking samen. Voor sommige projecten leiden we ook de lokale mensen intern op. Zo hebben we een aantal mensen uit Indonesië naar Nederland laten komen om ze hier een lascursus te geven, zodat ze daar ook echt vakwerk kunnen leveren.
Ik wil onze klanten en leveranciers bedanken voor de loyaliteit en het onvoorwaardelijke vertrouwen! Dit jubileum was zonder jullie niet mogelijk geweest. Samen hebben we jarenlang prachtige projecten gerealiseerd. We zijn u met veel plezier ook de komende jaren graag weer van dienst.”
2020 is één groot jubileumjaar voor Teun Druijf!
Bemo Rail bestaat 50 jaar, hij is 40 jaar in dienst en zit ook precies 30 jaar in de directie.
In 1980, het jaar dat Beatrix tot Koningin der Nederlanden werd gekroond, begon directeur Teun Druijf als technisch commercieel medewerker bij Bemo Rail. Hij assisteerde de heer Berkhout, die toen technisch directeur was.
Teun: “Zelf was ik in het begin vooral bezig met het maken van de technische berekeningen. In de loop der jaren ben ik steeds meer de projecten en dagelijkse operatie gaan doen.”
Cyprus
Teun: “Mijn eerste grote buitenlandproject was in Cyprus in 1985. Daar hebben we een kraanbaan geleverd. Ik was daar als supervisor en een lokale aannemer heeft de kraanbaan gelegd. Ik ging daar eigenlijk met niks heen, want de benodigde materialen werden naar Cyprus verscheept. Ik weet nog dat we veel te veel moeren geleverd kregen. Toen ben ik nog op een scootertje naar de lokale ijzerwarenwinkel geweest, om ze daar te verkopen.”
Tata Steel
Teun: “Ik kwam regelmatig bij de Hoogovens (inmiddels Tata Steel), een trouwe klant waar door de jaren heen – en nog steeds- veel opdrachten vandaan komen. We zijn begonnen met de verkoop van railstoelen en later gingen we ook rails verkopen en de montage doen. Vandaag de dag doen we bij Tata Steel nog steeds veel mooie projecten. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met de bouw van de vierde Bemo bluslocomotief van 50 ton, voor Tata Steel.”
Bemo Rail in Azië
Teun: “Sinds 1988 hebben we diverse railprojecten gedaan in Indonesië. In 1988 zijn we gestart in Belawan voor Pelindo 1. Sinds 2010 is Indonesië een groeiende markt en hebben we meerdere projecten gedaan in o.a. Gilimas, Makassar, Cilegon en Kalimantan. Om te voorzien in de groeiende vraag in Azië, hebben we diverse kantoren in Azië. PT Bemo Rel in Indonesië, Bemo MMP LTD in Singapore en STE BEMORAIL SARL in Marokko. Daarnaast worden er in India ook KRE15RCRV en KRE30RCRV locs geproduceerd voor de Indiase markt. Mede dankzij deze uitbreidingen is onze organisatie tegenwoordig meer dan ooit in staat om flexibel, snel en volledig aan de wensen van onze klanten over de hele wereld te voldoen!”
Directeur van Bemo Rail
Teun: “Eind 1990 ben ik directeur geworden. Het ging toen even niet zo goed met Bemo Rail, er moesten dingen veranderen. Ik heb als directeur altijd een duidelijk doel voor ogen gehad. Dit lag ook in lijn met de visie van de heer Ter Mors.
In 1990 deden we al een combinatie van handel en fabricatie. We maakten zelf de technische ontwerpen, maar besteedden het grootste deel van de productie, assemblage en montage nog uit. Het doel was om de assemblage, montage en het onderhoud ook in eigen hand te nemen en ons meer te richten op service. We zijn ook op zoek gegaan naar samenwerkingen met grotere partijen. Dat is door de jaren heen goed gelukt, wat ervoor heeft gezorgd dat we steeds meer grote (inter)nationale projecten hebben gedaan zoals Stralsund, Euromax, de Ceres Terminal, ECT en Frisian Shipyard.
In 2006 zijn we verhuisd naar een nieuw en groter pand in Warmenhuizen, in het noordwesten van Nederland. De combinatie van een modern kantoor, een logistiek goed uitgeruste productiefaciliteit en hoogopgeleide medewerkers maakt het mogelijk om onze producten en diensten kwalitatief, efficiënt en snel uit te voeren met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. We zijn als organisatie continu bezig met ontwikkelen en innoveren.
Voorbeelden zijn de GE locomotieven voor Tata Steel, de Traversebrug voor Euromax en het Maintenance Platform voor de STS trolley rails. Daarnaast hebben we elektrische en hybride locomotieven en zodra er motoren zijn op waterstof, zullen we ook daarnaar kijken. Op het gebied van rails zijn we begonnen met railstoelen. Later werden dit railklemmen. Dat groeide en daar kwamen ook onderlegplaten, kruisstukken, rubberen neuzen en ondergietmaterialen bij.”