50 jaar Bemo Rail – Interview Berkhout
april 21, 2020Het is woensdag 1 juli 1970, een frisse zomerdag met bewolking, enkele regenbuien en slechts 13,3 graden op de meter. President Nixon heeft ter gelegenheid van het einde van de Amerikaanse veldtocht in Cambodja, opnieuw bij de Noord-Vietnamese regering aangedrongen op onderhandelingen voor een rechtvaardige vrede, voordat nog meer bloed in Indo-China wordt vergoten. Het voorstel van AR-tweede-kamerlid mr. W. Aantjes om de bouwvakantie voor één keer te verschuiven naar de winter, met extra vakantietoeslag, maakt geen kans en Paul McCartney maakt het uiteengaan van de popgroep The Beatles bekend. (bron: Leidsch Dagblad 1 juli 1970, Historische kranten)
Het lijkt een gewone woensdag, misschien wel zoals iedere andere woensdag in die tijd, maar voor Bemo Rail was het een heel bijzondere dag! Op woensdag 1 juli 1970 is Bemo Rail officieel opgericht door Berkhout en Ter Mors.
Berkhout: “Al voor 1970 werkte ik met de heer Ter Mors samen bij Spoorijzer Delft, waar ik direct na de HTS ben gaan werken. Samen met Ter Mors was ik betrokken bij de ontwikkeling van een railweg-gebonden locomotief, ‘een trekmobiel’ genaamd. Dat was het begin van een lange en prettige samenwerking”, zegt Berkhout met een glimlach.
“Eind 1969 ging het bij Spoorijzer steeds minder goed. Voor ons was dit het moment om ons eigen pad te volgen en het begin van Bemo Rail was daar. In het begin waren we alleen een handelsbedrijf en verkochten we rails, railstoelen en locomotieven vanuit de woning van meneer Ter Mors, aan de Bilderdijkstraat in Alkmaar. Meneer Ter Mors deed het financiële gedeelte en vertegenwoordigde de locomotieven. Ikzelf was verantwoordelijk voor de technische ontwerpen en de verkoop van onze railproducten, inclusief kraanbanen.
We kochten de locs in Engeland, Frankrijk, Duitsland in en die verkochten we dan weer. De eerste jaren was onze handelsregio vooral in en rondom Nederland. Maar we groeiden snel en onze internationale klantenkring ook. Tussen 1978 en 1985 ben ik o.a. een aantal keren in Saudi-Arabië geweest om rails- en railstoelen te verkopen. Samen met Archirodon, een Griekse aannemer, hebben we in Jeddah, Gysan en Damman kraanbanen gemonteerd. We hebben destijds zelfs aan het militair georganiseerde Noord-Koreaanse aannemingsbedrijf Dong Ah rails en railstoelen verkocht. Door de groeiende handel konden we meer personeel aannemen en kon Bemo Rail verhuizen naar een kantoorpand in de Phoenixstraat in Alkmaar. De eerste medewerkers van Bemo Rail waren mevrouw Ypelaan (boekhouding), Piet Nijhuis (commercie), Hans Overing (technische tekeningen), Jolande Vergaaij (telefoniste en typiste) en Teun Druijf (technisch medewerker).
Ik kijk met trots terug op de afgelopen 50 jaar. De hoogtepunten voor mij waren de internationale projecten en het moment dat we onze eigen rail- en rangeerproducten gingen produceren. Maar ook de uitzending van Brandpunt in de Markt in 1985 was bijzonder; daar zijn we met de eerste zelfgebouwde Bemo locomotief met wagon op een rails zo de studio ingereden. Dat was een uitdaging, want het totaalgewicht van de loc was ruim 45 ton! Op de beurs in Hannover in 1990 was koningin Beatrix te gast, dat was memorabel. Sinds 2006 ben ik met pensioen, maar tot op de dag van vandaag ben ik met veel plezier regelmatig betrokken bij de activiteiten Bemo Rail.”
De eerste orders van Bemo Rail
Railstoelen
1970, één van de allereerste bestellingen van railstoelen, was voor betonfabriek De Liesbosch in Houten. In datzelfde jaar bestelde ook graanoverslagbedrijf Bunge, gesitueerd in de Beneluxhaven Rotterdam Europoort, railstoelen; 558 stuks voor een bedrag van 37.888 gulden. Inmiddels worden er in plaats van railstoelen, vaak railklemmen op discontinu geplaatste stalen onderlegplaten gebruikt om de rails te bevestigen.
Locomotieven
Direct na de oprichting ging Bemo Rail ook locomotieven verkopen uit o.a. Engeland en Duitsland van merken als Vollert, maar ook MaK, Stephenson, Hunslet en Allan. Sinds 1983 maakt Bemo Rail ook zelf locs.