Bemo Rail levert nieuwe BRDE-60 locomotief aan RET
januari 23, 2025Nieuwe BRDE-60 Locomotief voor RET in Rotterdam
Bij Bemo Rail zijn we trots op onze bijdrage aan het efficiënte en veilige onderhoud van infrastructuren. Onlangs hebben we een gloednieuwe BRDE-60 locomotief geleverd aan de RET (Rotterdamse Elektrische Tram), speciaal ontworpen voor het onderhoud van het metronetwerk in Rotterdam.
Deze indrukwekkende locomotief speelt een cruciale rol bij nachtelijke werkzaamheden en kan ook worden ingezet voor het wegslepen van gestrande metrostellen.
Uitgebreide testfase op de spoorwegen
Voordat de BRDE-60 op het drukke Rotterdamse metronetwerk werd ingezet, hebben we de locomotief uiteraard grondig getest. Deze tests vonden in eerste instantie plaats op het spoor van de Stoomstichting Hoorn-Medemblik.
Daarvoor werd gekozen omdat we op het Rotterdamse netwerk maar een beperkt aantal nachtelijke uren tot onze beschikking hadden. De keuze voor nachtelijke tests was essentieel om de reguliere dienstregeling overdag niet te verstoren. Deze oplossing bood ons de kans om de prestaties van de locomotief optimaal te verfijnen in een gecontroleerde omgeving.
Na deze fase hebben we de loc naar Rotterdam getransporteerd om deze vervolgens gedurende vier opeenvolgende nachten te testen op het metronetwerk.
Het verlaten metronetwerk van Rotterdam bood een surrealistisch decor dat aan een filmset deed denken, met lege perrons en soms alleen een groep muizen als toeschouwers.
Testnachten in Rotterdam: uitdagingen en resultaten
De eerste nacht verliep niet geheel vlekkeloos. De Scharfenberg-koppelingen functioneerden aanvankelijk niet naar wens, waardoor het aanhaken van werkwagons een uitdaging was. Uiteindelijk slaagden we erin om twee werkwagons aan te koppelen en begon de loc aan een rit richting station Kralingse Zoom.
Met twee gekoppelde werkwagons van elk 20 ton werd de BRDE-60 vervolgens getest in de Benelux-tunnel.
De hellingen van de tunnel vormden een ideale omgeving om de trekkracht van de loc te evalueren.
De derde nacht bracht de zwaarste test tot dan toe.
Met vier werkwagons en een totaalgewicht van 48 ton navigeerde de loc door de Riviertunnel richting de Leuvehaven. De BRDE-60 trotseerde moeiteloos steile hellingen en krappe bochten, zelfs met een zware lading bestaande uit railprofielen en een wissel. Na uitgebreide tests keerde de locomotief terug naar de remise aan de ’s-Gravenweg.
Tijdens de laatste testnacht werd de BRDE-60 zowel met als zonder aanhanglast getest op trajecten tussen Rotterdam Centraal en station Blijdorp. Deze laatste tests bevestigden de robuustheid en veelzijdigheid van de locomotief.
Certificering en toekomstig gebruik
Een bijzonder aspect van deze locomotief is dat hij speciaal gecertificeerd moest worden volgens de TCVT vanwege het gebruik op het metronetwerk van de RET. Dit certificeringsproces is essentieel om de veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen in een stedelijke omgeving.
De BRDE-60 zal de komende jaren voornamelijk ’s nachts worden ingezet voor onderhoudswerkzaamheden aan het metronetwerk van Rotterdam. Hij vervangt oudere locomotieven die al meer dan 60 jaar dienst hebben gedaan.
Incidenteel kan de loc ook worden ingezet om gestrande metrostellen, met een gewicht tot 65 ton, weg te slepen en zo verstoringen in de dienstregeling te minimaliseren.
Samenwerking Bemo Rail en RET
De BRDE-60 locomotief is een indrukwekkend voorbeeld van innovatie en maatwerk in railtechnologie. Dankzij de grondige testfase en aanpassingen kan de loc nu met vertrouwen worden ingezet in Rotterdam. Wij bedanken de RET voor hun samenwerking en kijken uit naar toekomstige projecten waarmee we infrastructuren kunnen verbeteren en mobiliteit kunnen ondersteunen.
Hieronder is een korte video slideshow te zien voor een impressie van het project >>